Het is niet altijd gemakkelijk, je ziet je tiener worstelen en natuurlijk wil je je kind helpen, maar hoe? Ontwikkeling van identiteit, wel of niet bij een groep horen. Staan voor keuzes over vriendschap, de eerste liefde en schoolrichting, zijn thema’s die vaak spelen.
Het voelt als een voorrecht wanneer ouders mij weten te vinden en het vertrouwen geven om samen met hun kind ‘aan de slag’ te gaan om onderwerpen aan te pakken. Om met flow de puberteit door te komen en uiteindelijk met meer vertrouwen stappen vooruit te zetten. Verschillende behoeften kunnen het startpunt voor individuele coaching zijn. Bijvoorbeeld om meer zelfvertrouwen of weerbaarheid te ontwikkelen. Of ondersteuning bij het maken van keuzes en het leren van makkelijker contact maken met leeftijdsgenoten. Tieners vanaf 15 jaar zijn van harte welkom om dit soort thema’s samen met mij en mijn dieren op te pakken.
Interactie met dieren
Ouders zijn een belangrijk onderdeel in het begeleidingstraject. Samen met je tiener bepalen we op welke manier en met welke frequentie je als ouders hierin wordt betrokken.
Tijdens dit traject gaan we letterlijk ‘aan de slag’. Samen met je kind gaan we activiteiten doen met dieren. Waarom met dieren? Omdat dieren eerlijke feedback geven, zonder woorden. Deze non-verbale feedback is makkelijker te ontvangen voor een tiener. Het is namelijk best lastig om onder woorden te brengen wat je voelt en ervaart. Door de interactie met een paard of hond, laat deze zien wat er gebeurt. Als coach kan ik de ondertiteling hiervan verzorgen, zodat een reactie van het dier in perspectief wordt geplaatst in een situatie die op school of thuis gebeurt. “Oh, dat zegt mijn leraar Duits ook altijd.”
Gevoelens zijn voor tieners, tussen alle puberale hormonen door, niet altijd even makkelijk. Hoe fijn is het dan als een dier deze aanvoelt, ook al laat je kind deze niet altijd aan de buitenkant zien.
Door de eerlijke feedback van dieren op de oefeningen door jouw kind, ontdekken we nieuwe manieren van aanpak en welke uitwerking die hebben. En werkt dat dan bij mensen niet net zo? Ja! Met de positieve ervaringen bij de dieren in de rugzak is het vervolgens verder uitbreiden van de oefeningen in het dagelijks leven een stuk makkelijker.
Als kind bouw je patronen op, manieren van handelen en reageren. Gebaseerd op ervaringen die je in je leven opdoet. Als tiener in de verandering van je lijf en het voortgezet onderwijs, waar je meer keuzes moet maken en zelfstandiger het onderwijssysteem doorloopt, passen deze manieren van reageren en handelen niet altijd meer bij deze nieuwe situaties.
Maar de manier hoe je kind het gewend is om te doen, voelt vertrouwd. Het is hartstikke lastig om het anders te doen, ook al wil je kind dat misschien best wel. En een tiener wil niet altijd meer door de ouders geholpen worden in hun weg naar zelfstandigheid. Het zelf doen (of ieder geval niet met je ouders) hoort erbij.
Heeft je tiener extra steun en hulp nodig, eventueel ook met PGB? Neem dan gerust eens contact met mij op of lees meer over mijn aanpak van individuele coaching voor kinderen.